۱۳۹۷ فروردین ۱۴, سه‌شنبه

عبدالکریم حسین زاده ؛ ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه ها خلاف منشور حقوق شهروندی است


 

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه حق طبیعی آنهاست است گفته است که باید ورزشگاه‌ها به شکلی باشند که کودکان ، نوجوانان ، افراد مسن و یقینا زنان نیز در آن احساس امنیت کنند. وی همچنین اظهار کرد که باید حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها آزاد شود ، چرا که با این حضور مسائل و معضلات پیچیده فرهنگی در ورزشگاه‌ها به راحتی قابل حل خواهد بود.........
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، عبدالکریم حسین‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس نسبت به ادامه ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، گفته است “حضور زنان در ورزشگاه حق طبیعی‌شان است و اگر اکنون گروهی از مردان مدعی هستند که امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد ناشی از ضعف در خود آنهاست که نتوانسته‌اند شرایط فرهنگی را به گونه‌ای پیش ببرند که اکنون زنان از حق طبیعی خود محروم نشوند”.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضاهای شهری و جمعی ایران بیشتر مردانه است و انسان‌‌ها با هر جنسیت و رده سنی نمی‌توانند در آن احساس امنیت و آرامش کنند، ادامه داد: “به عنوان مثال نباید ورزشگاه‌ها به شکل خاص و مشخصی باشد، بلکه باید فضاها را طوری تعبیه کرد که کودکان و نوجوانان و افراد مسن نیز در آن احساس امنیت کنند و به یقین زنان نیز از این موضوع مستثنی نیستند”.

وی تصریح کرد: “باید مطالبات اجتماعی زنان را هرچند می‌تواند از نظر بسیاری از افراد مطالبات حائز اهمیتی نباشد جدی گرفت تا در زمانی دیگر در قالب عقده‌ها و حقارت‌های اجتماعی سر باز نکنند”.
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه ادامه این شرایط عواقب جهانی بسیاری برای ورزش ایران به ویژه فوتبال به دنبال خواهد داشت و این مسئله در زمان سفر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران نمایان شد، اظهار کرد: “وجود نشاط سالم در بین خانواده‌ها یک مسئله اساسی، ضروری و لاینفک برای زندگی شهری امروز جامعه است و با توجه به اینکه ما جزء کشورهای غیر خوشحال دنیا هستیم نیاز به وجود چنین فضاهایی حس می‌شود”.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: “اینکه مردم پس از تلاش‌های روزانه بخواهند در کنار خانواده‌های خود از یک فضای نشاط‌انگیز بهره ببرند، حق آنهاست و باید حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها آزاد شود؛ چراکه با این حضور مسائل و معضلات پیچیده فرهنگی در ورزشگاه‌ها به راحتی قابل حل خواهد بود”.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همواره در قوانین کشور از برابری حقوق زن و مرد گفته شده است و ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است، اضافه کرد: “اینکه به دلیل رفتار نامناسب آقایان، خانم‌ها از رفتن به استادیوم محروم شوند قابل قبول نیست و در این زمینه مردان ایرانی نیز باید اعتراض خود را بیان کنند”.

چندی پیش نیز معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در مدت اخیر مواردی از تغییر چهره دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها دیده شده است، تاکید کرد “برای حل این مشکل باید به شکل منطقی امکان ورود کسانی که علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه هستند را برطرف کنیم.”
پیش‌تر در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۶، در دیدار تیم‌های تراکتورسازی ایران و الوصل امارات، دو دختر جوان که قصد داشتند قبل از آغاز بازی با پوشش پسرانه وارد ورزشگاه شوند که انتظامات ورزشگاه با شناسایی آنها مانع ورودشان به ورزشگاه شدند.
در خردادماه سال گذشته نیز یک دختر که با لباس پسرانه در ورزشگاه آزادی حاضر شده بود توسط ماموران ورزشگاه دستگیر شده بود.
پیش از نیز علی کریمی بازیکن سرشناس فوتبال ابراز امیدواری کرده بود که شرایط برای ورود زنان به استادیوم‌ها فراهم شود. پیش از این هم مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران از رئیس‌جمهور خواسته بود که شرایطی فراهم کند تا زنان هم بتوانند از نزدیک فوتبال تماشا کنند.
حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب ۵۷ و در راستای سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی مبنی بر جداسازی زن و مرد و دیدگاه‌های مراجع تقلید شیعه در این باره محدود شد.
در سال‌های دهه هفتاد و هشتاد این موضوع با درخواست زنان برای دیدن بازی‌های ورزشی خصوصا فوتبال جدی‌تر شد و فشار کنفدراسیون‌های ورزشی آسیایی و جهانی برای پایان دادن به این ممنوعیت ابعاد تازه‌تری به این موضوع داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر