پانزده تشکل دانشجویی کشور در نامهای خطاب به نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات با تشریح بخشی از مطالبههای اقشار مختلف جامعه که در ماههای گذشته جمعآوری شده است به نمایندگی از بخشی از جامعهٔ مدنی تأکید کردهاند که دلیل شرکت کردنمان در انتخابات، تحقق مطالبات عقلانی و دور از آرمانگراییهای متداول است.
به گزارش ایلنا، متن نامه تشکلهای دانشجویی به شرح زیر است:
نمایندگان مجلس را میتوان نمایندگان سیاسی جامعه خواند و دانشجویان فعال را، نمایندگانِ غیرسیاسیِ جامعه. در ایران، جامعهٔ دانشجویی را میتوان بخشی از جامعهٔ مدنی دانست، با این ویژگیها:
۱. واسطهای است بین مردم و دولت
۲. موجودیتی است که مطالبههای جامعه را از عمق، به سطح میآورد و بازگو میکند
۳. حرکت در چارچوب قانون و پرهیز از خشونت را مهم میداند
۴. تلاش میکند فاصلهٔ دولت و ملت را کاهش دهد
۵. سعی میکند دانشگاه بر دولت تأثیرگذار باشد، نه دولت بر دانشگاه (دولت به معنای کل ساختار سیاسی)
جامعهٔ مدنی در ایران با وجود اینکه در تاریخ معاصر، کملطفیِ ساختار حاکم را چشیده، کمتر خود را رقیب این ساختار تعریف کرده و معمولاً مرز خود را با مخالفان ساختار سیاسی، مشخص کردهاست. چرا که جامعهٔ مدنی باور دارد ماهیتش صرفاً سیاسی نیست و باید علاوه بر مطالبهگری از حاکمان، در کنار حاکمانی بایستد که برآمده از رأی و خواستهٔ مردم هستند و حمایت از آنها را، حمایت از مردم تلقی کند.
در همین راستا، در آستانهٔ انتخابات مجلس دهم، برای آنکه کاندیداهای تأیید صلاحیتشدهٔ فعلی، با واقعیتهای جامعه بیشتر آشنا شوند و مسئولیت سنگین خود را در پاسخگویی به مردم، پس از رأیآوردن، فراموش نکنند، بخشی از مطالبههای اقشار مختلف جامعه را –که در ماههای گذشته جمعآوری کردهایم– بهصورت جزئی و شفاف منتشر میکنیم تا از هرگونه کژفهمی و برداشتهای کلی جلوگیری شود.
ما به نمایندگی از بخشی از جامعهٔ مدنی تأکید میکنیم که دلیل شرکت کردنمان در انتخابات، تحقق مطالبات عقلانی و دور از آرمانگراییهای متداول است.
مشروح مطالبات:
۱. رفع موانع فعالیتهای بخش خصوصی واقعی
-جلوگیری از مانعتراشیهای غیرقانونی توسط نهادهای دولتی و شبهدولتی مثل شهرداریها، اداره اماکن، اداره اوقاف و غیره در فعالیتهای اقتصادی خرد
-ثبات شاخصهای کلان اقتصادی، مثل تورم، نرخ ارز و غیره، برای تسهیل سرمایهگذاری
-کاهش حضور دولت، ستادهای شبهدولتی و نهادهای نظامی در اقتصاد
-مالیاتپردازی نهادهایی که در اقتصاد نقش دارند و شفافسازی چگونگی خرجشدن مالیاتها
-تسریع مراحل پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی
۲. بازنگری در خدمت سربازی
-امکانسنجی در جهت داوطلبانهشدن خدمت سربازی به منظور کیفیترشدن آن
-بازنگری در هزینههای «قانون سربازی اجباری» برای کشور
-همپوشانکردن خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاه بهمنظور عدم تضییع عمر دانشجویان بهعنوان سرمایههای ملی
۳. چابکشدن سیستم مدیریتی و اداری سازمانهای کشور
-اصلاح ساختار داخلی نهادهای دولتی و شبهدولتی متناسب با روشها و اصول سازمان و علم مدیریت
– بازنگری در روند استخدامها در سازمانهای کشور به منظور افزایش شایستهسالاری و کاهش خویشاوندسالاری
-توجه به زیانده بودن سازمانهای دولتی، شبهدولتی، و بخش خصوصیِ مصنوعی و رانتی
۴. تولید خودرو مبتنی بر استانداردهای جهانی
– رقابتیشدن صنعت خودروسازی در کشور به منظور افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمتها و حفظ منابع ملی
– اجبار خودروسازها به تولید مبتنی بر جدیدترین معیارهای ایمنی در دنیا
– اجبار خودروسازها به تولید در جهت کاهش آلایندههای زیستمحیطی
۵. حل بحرانهای فلجکنندهٔ پایتخت کشور، و شهرهای بزرگ
– زمینهسازی زیرساختی برای ترغیب مردم به ماندن در استانها و عدم مهاجرت به پایتخت
– ریشهیابی مسئلهٔ آلودگی هوا و حل بنیادین این مسئله
– ریشهیابی مسئلهٔ ترافیک و حل بنیادین این مسئله
-افزایش کیفیت روشهای حمل و نقل عمومی
-توجه سریع و ویژه به آلودگی هوا در اراک، اهواز، تبریز، اصفهان، تهران و غیره
۶. کاهش نابرابریهای آموزشی و فرهنگی در کشور
– توجه ویژه به مدارس حاشیههای شهر و روستاها بهخصوص در استانهای محروم
– توجه به مسئلهٔ کمبودِ بحرانیِ سینما، کتابفروشی، فضای سبز و فرهنگستان درهمهٔ استانهای کشور
– ارتقای کمی و کیفی دانشگاههای استانهای کشور
– تغییر روند جذب استادان دانشگاهها و هیئتهای علمی براساس شایستگیهای آکادمیک، نه معیارهای سلیقهای
– تغییر روند ارتقای استادان در دانشگاهها براساس شایستگیهای آکادمیک، نه معیارهای سلیقهای
– آگاهیبخشی دربارهٔ زادولدهای بسیار زیاد در استانهای محروم و هزینههای آن برای خانوادهها و کشور
– ملزمسازی خانوادهها به رعایت حقوق کودکان
– تصویب بودجه و تسهیلات و نیز بازگشایی فضا برای حضور افراد کاربلدِ حوزه آموزش به دور از حبوبغضهای جناحی و عقیدتی برای وزارت علوم و آموزش و پرورش
– تصویب قوانینی برای به رسمیت شناختن استقلال وزرات علوم در زمینه انتخاب افراد مصلح
– پرهیز از برچسبزنی سیاسی به استادان و متخصصان کشور
– توجه به لزوم وجود سبکهای مختلف آموزشی در دبستانها برای کودکان با تیپهای شخصیتی مختلف
– رفع موانع اتصال صنعت و دانشگاه
۷. حل مسئلههای اشتغال
-توجه ویژه به استانهایی چون سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و غیره، در خصوص مسئلهٔ بیکاری
-ملزمساختن بخش خصوصی به تخصیص مزایا و تسهیلات (بیمه و…) به کارمندان و کارگران خود
-ملزمساختن فعالان بخش خصوصی به پاسخگویی به مطالبات کارگران
– آزادگذاشتن کارگران در مطالبهگری و بیان دغدغههای صنفی خود
– تسهیل فعالیتهای سرمایهگذاران خارجی برای فعالیتهای اقتصادی جدی، و در نتیجه، اشتغالزایی
-توجه ویژه به فارغالتحصیلان رشتههایی که بیشترین آمار بیکاری را به خود اختصاص دادهاند.
۸. افزایش امنیت و آزادی شهروندان، بهخصوص زنان
– آگاهیبخشی به شهروندان در مورد حریم خصوصی
-الغای قانون محدودکنندهٔ زنان برای خروج از کشور
– ریشهیابی حوادث تلخی چون اسیدپاشی
– داشتن رویکرد ایجابی در حوزهٔ عفاف و حجاب بهجای رویکردهای سلبی مثل «گشتارشاد» کهخوراک ایرانهراسی را در رسانههای غربی فراهم میکند.
۹. حل مسائل دریاها، دریاچهها و رودخانههای کشور
– توجه به کنترل سهم آب «دریاچهٔ هامون» که نقش مهمی در توسعهٔ استان سیستان و بلوچستان دارد.
– احیای دریاچهٔ ارومیه
– توجه به زایندهرود و سایر رودخانههای کشور
-توجه به آلودگی دریای خزر و خلیج فارس که این مسئله در حال تبدیلشدن به بحران جدیدی است
۱۰. بازنگری جدی در کارکرد «شوراهای عالی»
-افزایش سهم نهادهای مردمی (مثل مجلس) در شورای عالی فضای مجازی
– بررسی موفق بودن یا نبودن شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانونگذاری و حتی تعیین رؤسای دانشگاهها
۱۱. توجه به مسائل اقلیتهای دینی، زبانی، قومی، و جنسی-جنسیتی
-ایجاد تسهیلات و مقدمات لازم برای تدریس زبان محلی در مدارس استانهای اقوام
– ساخت مدارس مبتنی بر ویژگیهای بومی هر استان
– ارتقای تسهیلات مالی و پزشکی برای شهروندان تراجنسیتی
– بازنگری علمی در نوع مواجههٔ سنتی مسئولان و مردم با اقلیتهای جنسی-جنسیتی
– تأسیس مراکز دولتی مشاوره و مددکاری رایگان برای بیماران خاص
– توجه به خواستههای اقلیتهای دینی در عمل به آیینهای خود، و بهرهمندی کامل آنان از حقوق شهروندی
– توجه به خواستههای مهاجران افغانِ ساکن در ایران
– تسهیل استخدام اقلیتهای مذهبی و دینی، زبانی، قومی و جنسی-جنسیتی
۱۲. اصلاح قوانین و حل مسائل حوزهٔ سلامت و درمان
– پُرکردن خلأ قانونی در مورد سوابق پزشکی بیمار و ایجاد پروندهٔ الکترونیک سلامت ایرانیان
– بازنگری در قانون جریمههای تخلفات دارویی و بهداشتی و مواد خوراکی
– جلوگیری از ارسال پارازیتهای ماهواره
– رفع خلأ قانونی هزینههای درمان ناباروری زوجها که مشخص نیست بیمه و دولت در این زمینه چه نقشی دارند.
– اصلاح قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری
– اهمیتدادن در سیاستگذاری، و اجرا، به «تقدم بهداشت بر درمان»
– تسهیل شکلگیری سازمان نظام بهداشتی
– رفع خلأ قانونی در زمینهٔ «توریستهای درمانی»
– ملزمکردن قانونی دولت به پرداخت هزینههای پیمانکاری حوزهٔ سلامت
۱۳. توجه به میراث فرهنگی
– حفظ بناهای تاریخی از نفوذ دلالان
– توسعهٔ گردشگری کشور از طریق توجه به میراث فرهنگی
– قانونگذاری بهمنظور حفظ میراث فرهنگی
۱۴. آسانسازیِ روندهای بنیانگذاری و حیاتِ «سازمانهای مردمنهاد واقعی»
– بازنگری در قوانین مربوط به تأسیس سازمانهای مردمنهاد در راستای آسانسازی تأسیس این سازمانها
– رفع موانع قانونیِ مرتبط با شکلگیری و حیاتِ سازمانهای مردمی غیرانتفاعی در زمینههای هنر، محیط زیست، سلامت و درمان، رسانه، حریم خصوصی، حقوق شهروندی، و غیره.
– بازنگری در مواجههٔ سنتی با انجمنهای صنفی، و اصلاح کژکارکردهای آنها با مشارکت فعالان اصناف
– اصلاح اساسنامههای سازمانهای مردمنهادی که بیشتر از مردمیبودن، دولتی هستند.
– آسانسازی قوانین مرتبط با شکلگیری و تقویت احزاب واقعی و فراگیر در کشور، به منظور برداشتهشدن بار فعالیت سیاسی از دوش فعالان اجتماعی
۱۵. بهبود امور قضایی کشور
– آگاهیبخشی به شهروندان درخصوص حقوق شهروندی و آزادیهای فردی
– تعریف دقیق و اصلاح جرم سیاسی، بهطوری که مورد توافق دولت، مجلس، احزاب و جامعهٔ مدنی باشد.
– آشناکردن شهروندان با نحوهٔ پیگیری قانونی تخلفها، و چهگونگی اعتراض به سازمانهای دولتی و شبهدولتی در صورت عدم اجرای قانون
– ملزمساختن سازمانهای دولتی و شبهدولتی به پاسخگویی به اعتراضهای اربابان رجوع
– رفع خلأهای قانونی در مورد کپیرایت در کشور
– آگاهیبخشی به جامعه در زمینهٔ لزوم رعایت کپیرایت که با همکاری سازمانهای مردمنهاد محقق میشود.
– بازنگری در قوانین مربوط به ثبت اختراع در کشور با مشارکت مخترعان و منتقدان قوانین فعلی
۱۶. اصلاح کژکارکردهای مجلس شورای اسلامی
– اجراییشدنآییننامهیداخلیمجلسبدوناستفادهازاصطلاحاترایجاماغیرقانونینظیر «کارت زرد»
– ترمیم اعتبار و وجههٔ مردمی مجلس شورای اسلامی از راه پاسخگویی به مطالبات مردم
– پیگیریتخلفهایبرخی نمایندگانمجلسدرموضوعبورسیههایغیرقانونی
– ایجاد راه ارتباطی کاملاً مستقیم میان مردم و نمایندگان مجلس
-انتشار مصوبات و قوانین که بنا به دلایلی، هنوز در وبسایت مرکز پژوهشهای مجلس منتشر نشدهاند.
– بازنگری در کارکرد و موفقیت نهادهای وابسته به مجلس در رسیدن به اهدافشان، مثل کمیسیون اصل نود، و آگاهیبخشی به مردم درخصوص کارویژههای نهادهای وابسته به مجلس
– عدم دخالت مجلس در جزئیات کار وزارتخانهها
۱۷. بازنگری در رویکرد سنتی به رسانهها
– بررسی دلایل ریزش مخاطبان صدا و سیما وتوجه بهاصل ۱۷۵ قانون اساسی
– امکانسنجی شکلگیری شبکههای تلویزیونی در بخش خصوصی واقعی به منظور رقابت با شبکههای خارجی، و اشتغالزایی در حوزهٔ رسانههای صوتی-تصویری
– لزوم «فعال» دانستن مخاطب در مواجهه با رسانه، در صدا و سیما (به نظریات ارتباط جمعی مراجعه شود)
– انتخاب افراد متخصص و معتقد به آزادی بیان وحقوق اولیه مطبوعات در «هیأت نظارت بر مطبوعات»
– تلاش برای بهبود جایگاه ایران در دنیا در زمینهٔ آزادی مطبوعات و رسانه
۱۸. توجه علمبنیان به «آسیبهای اجتماعی» در همهٔ استانها
-بررسی علمی و ریشهیابی اعتیاد، خودکشی و دیگر آسیبهای اجتماعی مرتبط در هر استان بهصورت اختصاصی
– نگاه اجتماعی و اقتصادی به مسئلهٔ سرقت
– برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای مسئلههای بیخانمانی و فقر
-علتشناسی پایینآمدن سن اعتیاد در کشور
جمعبندی بیانیه
آنچه خواندید، حاصل تلاش تشکلهای دانشجویی مختلف در ماههای گذشته برای جمعآوری مطالبات غیرسیاسیِ بخشهایی از جامعه در آستانهٔ انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم است.
بدیهی است این مطالبهها بینقص نیستند و میتوانند با مشارکت همهٔ بخشهای جامعهٔ مدنی در ایران، تکمیل و تصحیح شوند. واضح است که این بیانیه، میتواند برای کاندیداهای تأیید صلاحیت شدهٔ انتخابات، نوعی نقشهٔ راه باشد تا در صورت رأیآوردن، با واقعیتهای جامعه آشناتر شوند، و اگر رأی نیاوردند، از فردای انتخابات که برای دورههای بعدی هدفگذاری میکنند، مسئولیت سنگین خود را بازشناسند.
البته بخشی از این بیانیه لزوماً قانونگذاران را هدف قرار نمیدهد و محققشدن برخی مطالبهها، مستلزم عزمِ جدیِ همهٔ مسئولان کشور است. در پایان اعلام میکنیم ما موافق شرکت در انتخابات مجلس هستیم و برای تحقق مطالباتمان رأی خواهیم داد.
اسامی امضاکنندگان:
کانون آسیبشناسی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
انجمن اسلامی دانشجویان تهرانجنوب
انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی زاهدان
تشکل آرمان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدبندرعباس
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد ورامین–پیشوا
انجمن ترقیخواه علوم پزشکی همدان
انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی
انجمن علمی مهندسی عمران ونقشهبرداری دانشگاه آزاد تهران جنوب
کانون تئاتر دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کانون موسیقی دانشگاه علامه طباطبایی
نشریه دانشجویی سپیتا
کانون تئاتر دانشگاه علامه طباطبایی
نشریهٔ دانشجویی سیاه مشق
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر