۱۳۹۵ دی ۲۰, دوشنبه

سوءاستفاده مالی و ادامه فعالیت های غیرقانونی مسئولان در زندان رجایی شهر


سوءاستفاده مالی و ادامه فعالیت های غیرقانونی مسئولان در زندان رجایی شهر

 روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۵ گزارشات رسیده از زندان رجایی شهر کرج حاکی از آن است که مسئولین این زندان، همچنان به سوءاستفاده های مالی و غیرقانونی از زندانیان می پردازند.
به گزارش بام، ارگان خبری بنیاد اکبر محمدی؛ سوءاستفاده های مالی مسئولین به بهانه های متفاوت در زندان رجایی شهر، به روندی عادی بدل شده است و مسئولان زندان همچنان به ادامه این روند غیرقانونی دامن می زنند.
به گفته منابع مطلع، مسئولان این زندان، از زندانیانی که در وضعیت مالی خوبی به سر می برند، به بهانه های متعدد از جمله تعمیر، ساخت و ساز و یا گرفتن وسایل برقی و کامپیوتری برای بندهای داخل زندان هزینه های مالی دریافت می کنند.
زندانیان این زندان نه تنها از کوچکترین حقوق انسانی بهره مند نیستند بلکه ناچارند برای گذران زندگی خود در زندان هزینه های متعددی بابت تعمیر و ساخت و ساز زندان پرداخت کنند و از سویی دیگر طبق بخشنامه ای که مدتی پیش در زندان عنوان شده بود زندانیان اجازه خرید لوازم مورد نیاز خود از جمله تلویزیون، یخچال، لوازم گرما و سرمایشی و سایر مایحتاج خود را حتی با هزینه های شخصی هم ندارند اما این موضوع برای برخی از زندانیان اعمال نمی گردد.
این درحالی است که برخی از زندانیان عادی با وجود سختگیری های موجود از طریق ضد و بندهایی که با مسئولین دارند می توانند لوازم مورد نیازشان را از خانواده هایشان درخواست و از زندان دریافت کنند.
به گفته زندانیان تبعیض، اجحاف و بی قانونی های پی در پی در این زندان صورت می گیرد اما مسئولان، هیچ گونه اقدام موثری در این خصوص صورت نداده و به ادامه این روند غیرقانونی دامن می زنند، این درحالی است که برخی از زندانیان با ضد و بندهای متعدد به فروش و پخش مواد در زندان پرداخته و سودهای بسیاری را به برخی از مسئولان زندان می رسانند و از همین جهت هم مورد لطف آنها قرار می گیرند.
در کنار سودهای مالی که این زندانیان به مسئولین می رسانند در مواردی که اجازه آن را صادر شود، به منظور تنبیه و تحت فشار قرار دادن سایر زندانیانی که حاضر به همکاری نیستند، آنها را مورد ضرب و شتم هم قرار میدهند اما موارد همکاری این زندانیان با مسئولین به همین دو مورد ختم نمی گردد.
به گفته شاهدان عینی، لوازمی که از طریق این افراد وارد زندان می شود شامل مواد مخدر، گوشی تلفن، شارژر، مموری، چاقو و … بوده است و از آنجا که این لوازم از اداره کل وارد زندان می شده و در آن سازمان هیچگونه بازرسی در خصوص لوازم دریافتی صورت نمی گرفته این افراد با هماهنگی های قبلی هر آنچه ورودش به زندان غیرقانونی است را جاساز و وارد زندان کرده و به قیمت های گزافی هم به فروش می رساندند.
یکی از افرادی که تن به این گونه موارد غیرقانونی داده است معینیان نام دارد که به گفته زندانیان در اداره اشتغال و بخش فرهنگی مشغول فعالیت بوده و درخواست زندانیان را بدون مجوز ورود به زندان، به آنها می رسانده است و دو تن دیگر از این مسئولین چهارمحالی و محمد نبی نام دارند که هر دو این افراد نیز در اداره فرهنگی و اشتغال همکاری داشته اند.
این روند غیرقانونی بیش از ۳ سال در زندان رجایی شهر ادامه داشته است تا آنکه پس از اعتراض یکی از زندانیان و طرح شکواییه، لیستی از انبار تهیه و درب آن پلمپ می گردد اما بعد از پلمپ شدن درب انبار باز هم لوازم به صورت غیرقانونی از آن خارج و به فروش می رسد و سود حاصل از آن به صورت درصدی بین افراد تقسیم می شود.
از دیگر موارد اشاره شده در گزارش مذکور آن است که برخی از لوازم زندانیان که توسط خانواده هایشان تهیه و به زندان تحویل داده شده بود به دست زندانیان نرسیده است چرا که به زندانیان قبل از دریافت لوازم اعلام می کردند که در برگه زندان قید کنند “اهدایی به زندان” تا از این طریق بتوانند لوازم را به راحتی و بدون مجوز وارد کنند و بعد از این اقدام، لوازم را به نفع خود مصادره و سپس با قیمت های سرسام آور به زندانیان می فروختند.
لازم به ذکر است که لوازمی که از انبار خارج و به زندانیان فروخته می شود شامل موبایل مموری، چاقو، دمپایی، پلوپز، قابلمه، پارچه و … بوده که هیچ کدام به اداره اشتغال مربوط نمی شده است. در نهایت پس از طرح شکایت های متعدد بازرسی هایی صورت گرفته است که به واسطه آن یک عدد شارژر موبایل در کولر بخش معرق کاری اداره اشتغال بوده و به غیر از آن در کیس کامپیوتر این بخش اطلاعاتی از قبیل فیلم، سریال و کلیپهای مستحجن نیز پیدا شده است که به همین منظور معینیان را به اداره کل فرستاده اما بدون هیچ گونه برخوردی با وی در همان جا مشغول کار کردند.
پیش تر نیز گفته شده بود که معینیان با زندانیان در خارج از زندان هم فعالیتهایی داشته است و یکی از این موارد مربوط به همکاری با یکی از زندانیان به نام امین لوءلوء بوده است که با همکاری دفتر کامپیوتری وی در دفتر بیمه خود به صدور بیمه نامه ماشین های لوکس پرداخته است.
در پی شکایت های صورت گرفته معینیان به اداره کل برای ادامه فعالیت کاری فرستاده می شود و سه تن از زندانیان به نام های محمود بیات، امین لوءلوء و محمد خداپرست از بندهای خود به سایر بندهای زندان منتقل می شوند اما در این میان امیرپرویز میرزایی همچنان در اداره اشتغال زندان بدون هیچ گونه پیگیری قانونی مشغول فعالیت است.
شایان ذکر است که اجازه کار در زندان کاملا به صورت سلیقه ای صورت می گیرد و اگر کسی از مسئولین در بخش فرهنگی طرح شکایتی عنوان کرده باشد دیگر اجازه کار در معرق کاری و اداره فرهنگی را نخواهد داشت و موضوع دوم آنکه اجازه و حق ادامه تحصیل نیز برای زندانیان سیاسی وجود ندارد و مدتها است مسئولین مانع از ادامه تحصیل زندانیان سیاسی در زندان می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر