۱۳۹۵ دی ۲۰, دوشنبه

کارن وفاداری و آفرین نیساری تفهیم اتهام شدند





کارن وفاداری و آفرین نیساری، شهروندان زرتشتی دو تابعیتی، در دادسرای اوین به «اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی» تفهیم اتهام گشتند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کارن وفاداری و آفرین نیساری که از شش ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند، طی هفته‌های گذشته از بند دو-الف به بند عمومی منتقل و اتهاماتشان در دادسرای اوین «اقدام علیه امنیت ملی از طریق جاسوسی» و همچنین «نمایش و فروش آثار هنری مغایر با موازین اسلامی» عنوان شده است.
آفرین نیساری که اقلیت مذهبی زرتشتی است، به همراه همسرش کارن وفاداری از اوایل مردادماه در زندان اوین به سر می‌برند
خانواده وفاداری پس از بازداشت این دو با امید به این‌که این بازداشت سوء‌تفاهم است و این زوج به زودی آزاد خواهند شد از اطلاع‌رسانی درباره این بازداشت خودداری کردند. ماموران اطلاعات سپاه نیز هر هفته به خانواده اطمینان می‌دادند که این دو به زودی آزاد می‌شوند اما این وعده‌ها هیچ وقت عملی نشد. وقتی که برخی افراد ناشناس طی تماس‌های تلفنی در ازای آزادی این دو خواستار دریافت مبالغ مالی شدند و به تهدید دیگر اعضای خانواده پرداختند، خانواده وفاداری تصمیم گرفتند که در خصوص این دستگیری و ادامه بازداشت با نوشتن نامه‌ای به رهبر ایران اطلاع‌رسانی کنند.
اتهامات آن‌ها از سوی دادستان تهران در رسانه‌ها برگزاری مهمانی‌های مختلط و داشتن مشروب در منزل عنوان شده است با این‌حال دادستان تهران اشاره‌ای به زرتشتی بودن کارن وفاداری نکرده و این‌که مهمانی مختلط و داشتن مشروبات الکلی در آیین زرتشتی تعریف دیگری دارد.
گفتنی است کارن وفاداری و همسرش طی سه ماه گذشته چندین‌بار با اعضای خانواده خود ملاقات کرده‌اند.
کاته وفاداری، خواهر کارن وفاداری که در شهر واشینگتن آمریکا زندگی می‌کند در نامه‌ای خطاب به رهبر ایران نوشته است ماموران سپاه آفرین نیساری را اوایل مرداد‌ماه در فرودگاه در حالی که قصد سفر به خارج از کشور برای شرکت در مجلس ازدواج یکی از بستگانش را داشت، بازداشت کرده و پس از آن از او خواسته‌اند تا با همسرش تماس بگیرد و از او بخواهد به فرودگاه برود. اما پس از مراجعه کارن وفاداری او نیز بازداشت و هر دو روانه زندان اوین شده‌اند.
خواهر کارن وفاداری در این نامه توضیح داده که یک روز پس از بازداشت آن‌ها، ماموران این دو را با دستبند به منزل مسکونی‌شان برده‌اند، آثار هنری را از در و دیوار منزل کنده‌اند، برخی را در حیاط خانه خرد کرده‌اند و برخی را توقیف کرده‌اند. پس از آن این دو را به گالریشان برده‌اند و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گاری را مهر و موم کرده‌اند.
کارن وفاداری، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش‌آموز مدرسه البرز بوده است. آفرین نیساری نیز فارغ‌التحصیل رشته معماری از ایران است. کارن وفاداری سه فرزند دارد که هر سه در آمریکا زندگی می‌کنند. کارن وفاداری به همراه همسرش در منطقه ده ونک تهران زندگی می‌کنند و گالری هنری به نام «آن» را اداره می‌کنند که ماموران پس از بازداشت آن‌ها، گالری را نیز مهر و موم کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر