۱۳۹۵ دی ۲۱, سه‌شنبه

آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در پی اعتصاب غذا


Image result for ‫آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در پی اعتصاب غذا‬‎

خبرها از ایران حاکی است تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی هنوز در اعتصاب غذا به سرمی‌برند و به گفته خانواده‌هایشان وضعیت برخی از آنان رو به وخامت می‌رود.
علی شریعتی فعال‌مدنی زندانی یکی از این افراد است که از دهم آبان‌ماه دراعتراض به اتهام و حکم پنج سال زندانش دست به اعتصاب غذا زده است. اتهام او اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق شرکت در اعتراض‌ به اسیدپاشی‌ها ست.
خانواده علی شریعتی می‌گویند او پس از ۷۱ روز اعتصاب غذا بیش از ۲۰ کیلو کاهش وزن داشته و دچار افت شدید فشار خود شده است.
طی هفته‌های اخیر وضعیت زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زدند در شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس بوک و توییتر هم توجهات گسترده‌ای را به دنبال داشت تا جایی که چهارشنبه هفته گذشته هشتگ‌ sosAli برای نجات جان علی شریعتی در توییتر به یکی از ترندهای جهانی تبدیل شد.
پیشتر هم طوفانی توییتری در حمایت از آرش صادقی برپا شده بود. آرش صادقی که در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ایرایی ۷۱ روز در اعتصاب غذا بود روز سه‌شنبه در پی آزادی موقت همسرش به اعتصاب غذای خود پایان داد.
نزدیکان آنان به رادیو فردا گفته‌اند که مراحل اداری مربوط به تامین وثیقه برای آزادی موقت آرش صادقی انجام شده اما دادستانی تهران آزادی او را به بازگشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی به زندان مشروط کرده است.
گلرخ ابراهیمی ایرایی که به اتهام توهین به مقدسات به شش سال زندان محکوم شده یک هفته پیش با وثیقه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.
از اعتصاب غذای سعیدشیرزاد فعال مدنی زندانی هم ۳۵ روز می‌گذرد. او از۱۶ آذرماه با دوختن لب‌هایش دراعتراض به شرایط زندان رجایی‌شهر کرج دست به اعتصاب غذا زده است.
این فعال حقوق کودک به اتهام‌هایی امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده و گفته است تا زمان رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.
نزار ذکا شهروند لبنانی زندانی در ایران هم از ۱۸ آذرماه در اعتصاب غذاست. او که از آبان ماه سال ۹۴ در زندان به سرمی‌برد و به اتهام همکاری با دولت امریکا به ده سال زندان محکوم شده، خواستار آزادی بی‌قید و شرط خود شده است.
وکیل مدافع نزار ذکا در گفتگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران ابراز امیدواری کرده است که دادگاه تجدیدنظر هرچه زودتر رای به آزادی موکلش دهد.
عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند هشدار داد و خواستار آزادی بی قید و شرط آنان شد.
او بازداشت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی را «خودسرانه» و اتهام‌های آنان را اتهام‌هایی «مبهم» دانست.
عفو بین‌الملل هم هفته پیش در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت زندانیانی که در اعتصاب غذا به سرمی‌برند اعلام کرد که درباره وضعیت این افراد اطلاعات کافی در دست نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر