۱۳۹۵ دی ۱۹, یکشنبه

اعتصاب غذای زینب سکانوند، زندانی محکوم به اعدام در زندان ارومیه



زینب سکانوند، زن زندانی محکوم به قصاص در زندان ارومیه، در اعتراض به قطع ملاقات با همسرش و همچنین فشارهای مسئولین زندان ارومیه از روز شنبه ۱۸ دی‌ماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، زینب سکانوند، زندانی محکوم به اعدام که در طی روزهای گذشته به دستور مسئولین بند نسوان زندان مرکزی ارومیه از حق ملاقات هفتگی با همسر زندانی‌اش محروم شده، در اعتراض به این اقدام مسئولین از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.
شبکه حقوق بشر کردستان در خصوص آخرین وضعیت پرونده این زندانی محکوم به اعدام گفت: “بعد از بازتاب گسترده اخباری در مورد زینب در رسانه‌های بین المللی و وجود دلایل متناقض در پرونده زینب امید زیادی به قبولی درخواست اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور وجود دارد. همچنین بعد از اینکه در مهرماه امسال نوزاد این زندانی به دلیل شوک روحی، مرده به دنیا آمده بود، وضعیت روحی این زندانی خیلی بهم ریخته است و هر روز نیز فشارها بر این زندانی افزایش پیدا کرده است.”
مهرماه امسال گزارش شد، بعد از اینکه در روز چهارشنبه ۷ مهرماه «ملوک نوری» از همبندیهای زینب  جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده بود و با توجه به دوستی این دو زندانی و ترس از اجرای حکم اعدام خودش نیز، شوک شدید روحی به او وارد شده بود و دو روز بعد در ۹ مهرماه نوزاد این زن زندانی در بیمارستان ارومیه مرده به دنیا آمده بود.
«زینب سکانوند لکران»، فرزند محمد، متولد «یک تیرماه سال ۷۳» به شماره ملی ۶-۰۱۶۷۹۲-۲۸۲ در یکی از روستاهای بخش «شوط» از توابع شهرستان ماکو میباشد. وی در «سن ۱۵ سالگی» در «اسفندماه سال »۸۸ ازدواج کرده و بعد از دو سال از زندگی مشترک در «سن ۱۷ سالگی در ۱۱ اسفندماه سال ۹۰» به اتهام قتل همسرش بازداشت شده است.
همچنین پیشتر یکی از همبندیهای سابق این زندانی نیز به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت: « زینب به دلیل فقر مادی و نگاه سنتی خانواده در شرایط خیلی سختی زندگی میکرده و تا اینکه با این مرد( مقتول ) آشنا شده و از روی ناچاری مجبور شده با این مرد از خانه فرار کرده و بعد از مدتی با رضایت خانواده و دادن مقداری پول از سوی همسر متوفی‌اش به خانواده‌اش، رسما با اجازه خانواده توانسته با او ازدواج کند.»
این زن زندانی سابق در ادامه افزود: « به دلیل اینکه زینب از روی ناچاری مجبور به ازدواج شده بود در طول دو سال زندگی مشترک چندین بار توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا اینکه ۱۱ اسفندماه سال ۹۰ زینب به پلیس مراجعه کرده و اعلام کرده بعد از ضرب و شتم قرار گرفتن توسط همسرش، وی را به قتل رسانده است. بعد از تحقیقات پلیس یکی از اعضای خانواده مقتول نیز بازداشت شده و بعد به دلیل نبود مدارک آزاد شده است.»
به گفته وی:« زینب تا سال ۹۲ در زندان خوی بوده ولی بعد از صدور حکم قصاص به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و هم‌اکنون در بند نسوان نگهداری میشود. زینب در چند سال اول مسئولیت قتل همسرش را بر عهده گرفت بود و به دلیل نبود کسی که پیگیر کارش باشد دادگاه برایش وکیل تسخیری تعیین کرده بود، اما از سال گذشته به بعد همیشه منکر انجام این قتل بوده به زندانیان همبندش میگفت او به جای کسی دیگری این قتل را بر گردن گرفته و هیچگاه فکر نمیکرد در چنین وضعیتی گرفتار شود.حکم او بعد از اعتراض نیز در دیوان عالی کشور تایید شده است و با توجه به عدم رضایت خانواده مقتول، هر لحظه احتمال اجرای حکم وجود دارد.»
این منبع در پایان افزود،« زینب در این مدت بیش از ۴ سال حبس زندان از لحاظ روحی خیلی بهم و ریخته است و همه زندانیان بند نسوان نسبت به سرنوشت تلخ وی نگران میباشند. همچنین او به دلیل بی‌کسی سال گذشته با یک مرد زندانی ازدواج کرده و الان حدود ۴ ماه است که باردار است و تنها امیدی که الان زینب را خوشحال کرده است این است که در این مدت بارداری، احتمال اجرای حکمش وجود ندارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر