۱۳۹۵ دی ۲۳, پنجشنبه

سعید شیرزاد در سی و هفتمین روز اعتصاب؛ انتقال به بهداری زندان به دلیل «افت فشار» و «درد معده» و سکوت مسئولان قضایی



یک منبع مطلع گفت سعید شیرزاد که از ۱۷ آذر ۱۳۹۵ در اعتراض به آنچه «مرگ خاموش زندانیان در زندان رجایی شهر» نامیده اعلام اعتصاب غذا کرده‎است، روز بیست و یکم دی ماه و با گذشت ۳۵ روز به دلیل افت فشار به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده‎است. به گفته این منبع سعید شیرزاد از پذیرش سرم امتناع کرده و مسئولان زندان نیز اعلام کرده‎اند تا زمانی که این فعال مدنی زندانی از دریافت سرم امتناع کند نمی‎توانند او را به بیمارستان منتقل کنند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، این منبع همچنین گفت که سعید شیرزاد روز چهارشنبه بیست و دوم دی ماه و در سی و ششمین روز اعتصاب غذا نیز «به دلیل درد در معده و قفسه سینه به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شده و پزشک بهداری زندان اعلام کرده‎است که درد معده و قفسه سینه به علت ترشح اسید معده ناشی از گرسنگی ایجاد شده‎است.»
سعید شیرزاد که به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی به پنج سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند ویژه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج است، در اعتراض به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان همچون «ضرب و شتم زندانیان هنگام اعزام به دادگاه و جلوگیری از اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان»، از روز ۱۷ آذر ۱۳۹۵ با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذای تر -نوشیدن آب و قند با استفاده از نی به دلیل دوختن لب ها- کرده است. دوختن لب در فرهنگ اعتراضی زندان به معنای جدیت اعتصاب غذا و خودداری قطعی زندانی از دریافت هر گونه غذایی جز مایعات محسوب می شود.
این منبع مطلع گفت که «سعید شیرزاد در مدت اعتصاب غذا دچار کاهش قابل توجه وزن شده شده است. پیشتر سعید شیرزاد اعلام کرده بود که در صورت رسیدگی به مشکلات زندان رجایی شهر و پاسخگویی مسئولان پس از یک ماه به اعتصاب غذایش پایان خواهد داد اما با گذشت یک ماه و عدم پاسخگویی مسئولان قضایی طی نامه جدیدی اعلام کرده است که به اعتصاب غذایش تا شنیده شدن صدایش ادامه خواهد داد.
سعید شیرزاد در نامه اعلام اعتصاب غذایش، خطاب به مسئولان قضایی نوشته است که «مسئولان زندان رجایی شهر کرج برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت، از دریافت نامه‌های اعلام اعتصاب غذا خودداری می کنند»، چرا که براساس قانون در صورت پذیرفتن نامه اعتصاب غذا باید مراقبت‌های پزشکی از زندانی در حال اعتصاب را بیشتر کنند و مسئولیت بیشتری در قبال جان و سلامتی زندانی متوجه مسئولان زندان است.
زندان رجایی شهر کرج عمدتا محل نگهداری زندانیان با جرائم خشن است اما یکی از سالن‌های این زندان (سالن ۴ بند ۱۲) به زندانیان عقیدتی، سیاسی و امنیتی اختصاص دارد. بیش از شصت زندانی این سالن که عمدتا به دلیل فعالیت‌های سیاسی و یا صرفا به دلیل عقایدشان به زندان محکوم شده‌اند، از نظر امکانات بهداشتی و غذایی در تنگنا و مضیقه هستند و برخلاف سایر زندانیان از حق تماس تلفنی نیز محروم‎ شده‎اند.
سعید شیرزاد فعال سیاسی و مدنی ۲۸ ساله، اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ و زمانی که برای کمک به زلزله‌زدگان به شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ایران رفته بود، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و تاکنون سه بار بازداشت و زندانی شده‎است که به گفته یک منبع مطلعبازداشت سوم او که در ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۳ که به صدور حکم ۵ سال زندان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران منجر شد، توسط ماموران وزارت اطلاعات انجام شد.
این منبع مطلع همچنین گفت که فعالیت های سعید شیرزاد در زمینه «دفاع از کودکان کار و ارتباط با خانواده‌های زندانیان سیاسی» دلیل بازداشت و زندانی کردن این فعال مدنی از سال ۱۳۹۳ تاکنون است.
چهارده تن از همبندیان سعید شیرزاد در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه که همزمان بود با گذشت ۳۰ روز از اعتصاب غذای این فعال مدنی زندانی، با امضای نامه ای ضمن حمایت از خواسته های سعید شیرزاد، آن را «صنفی و مشروع و قانونی خواندن» دانستند و خواهان رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت جسمی او شدند.
در این نامه که به امضای چهارده زندانی بند سیاسی زندان رجایی شهر رسیده آمده است: «ما جمعی از زندانیان سیاسی-عقیدتی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) ضمن ابراز نگرانی از پیامدها و عوارض اعتصاب غذایی طولانی بر سلامت جسمانی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت سعید شیرزاد و خواسته های همگانی ایشان هستیم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر