۱۳۹۵ دی ۱۹, یکشنبه

گزارشی از بازداشت‌های سه هفته‌ اخیر در غرب کشور



نیروهای امنیتی در اواخر آذرماه و سه هفته‌ی اول دی‌ماه اقدام به بازداشت دستکم هفت تن در شهرهای سردشت، اشنویهە، مهاباد، سنندج و سلماس نموده‌اند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، طی سه هفته اخیر، ادریس اسماعیل‌زاده در سردشت، مسعود آلانی در اشنویه، یونس صادق‌زادە، حاتم جعفری و آرمان سلیم‌پور در مهاباد، صباح باسامی در سنندج و خلیل فضلی در سلماس از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
کردپا گزارش کرد؛ ادریس اسماعیل زاده در روز جمعه ۳ دی‌ماه، توسط مأمورین امنیتی ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهرستان سردشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده است.
نیروهای امنیتی، این شهروند را بە اتهام “فعالیت سیاسی” از طریق یکی از احزاب کرد مخالف حکومت اسلامی ایران بازداشت نمودند.
همچنین در اواخر آذرماه آرش دادخواە بوکانی از سوی نیروهای اطلاعات سپاە در شهر مهاباد بازداشت شد. نیروهای اطلاعات سپاە، ساعت ١ بامداد با یورش بە منزل شخصی نامبردە، وی را بازداشت کردند.
از سویی دیگر روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه، مسعود آلانی فرزند خالد، در پی سرودن یک شعر حماسی در یک مراسم عروسی، بازداشت گردید.
مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش کرد؛ نیروهای وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه، بازداشت ابن هنرمند ٣٠ سالە را در رابطه با اتهام «ارتباط و یا همکاری با احزاب کردی» عنوان کرده و به خانواده‌ی وی اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی از پیگیری وضعیت وی خووداری کنند.
روز یک‌شنبە ۵ دی‌ماه نیز، دو جوان بە نام‌های یونس صادق‌زادە ٢۵ سالە فرزند عبداللە، و حاتم جعفری ٣٣ سالە فرزند حمزە، توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شدند.
سایت هەنگاو نوشته است؛ این دو شهروند از بستگان نزدیک هم بودە و ساعت ١٢ روز یک‌شنبە پنجم دی ماه، مأموران ادارە اطلاعات بدون ارائه‌ی حکم قانونی اقدام بە جلب آنها کردەاند و تلاش‌های خانوادەهای این دو شهروند جهت کسب اطلاع از اتهامات احتمالی وارده مؤثر واقع نشدە است.
دو روز پس از بازداشت صادق‌زادە و جعفری، مروفایتی از بازداشت آرمان سلیم‌پور فرزند حبیب در مهاباد خبر داد.
پدر این شهروند مهابادی اعلام کرده است: «هفتم دی‌ماه پسر ۲۷ ساله‌ام برای بار دوم، دستگیر شده است. اداره اطلاعات شهرستان مهاباد، دستگیری پسرم را انکار می‌کند و در پاسخ به ما می‌گویند که وی اینجا نیست.»
آرمان سلیم‌پور کە بە عکاسی مشغول بوده، بدون ارائه‌ی برگه‌ی قضایی بازداشت شده است. او پیش‌تر در روز ٢۴ مهرماه بازداشت و پس از ٣۴ روز آزاد شدە بود.
در گزارشی از سنندج آمده که صباح باسامی،۲۶ ساله که در شامگاه روز جمعه دهم دی‌ماه توسط مأموران لباس سخصی وزارت اطلاعات در سنندج بازداشت شد، به بازداشتگاه ستاد خبری اطلاعات در سنندج منتقل شده است.
از اتهامات وی تا کنون اطلاعی در دست نیست.
اواخر آذرماه سال جاری نیز یک کارگر نوزده ساله‌ به نام خلیل فضلی فرزند هاشم توسط مأموران امنیتی در منزل مسکونی‌اش در سلماس بازداشت شده و به بازداشتگاه ستاد خبری اطلاعات ارومیه منتقل گشته است.
وی که از کودکی، پدرش را ازدست‌داده، برای امرارمعاش چند عضو خانواده‌اش به شهر سلیمانیه در اقلیم کُردستان سفر کرده بود. خلیل فضلی، چند ماه گذشته را به کارگری در ساختمان‌های نیمه‌کاره اشتغال داشته و به‌تازگی به محل زادگاهش بازگشته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر