۱۳۹۵ دی ۱۹, یکشنبه

برگزاری دادگاه تجدیدنظر برای نزار زکا، تبعه لبنانی بازداشت شده در ایران



یک مقام سفارت لبنان در تهران با اشاره به برگزاری «دادگاه تجدید نظر نزار زکا، تبعه لبنانی بازداشت شده در ایران در روز ۱۸ دی ماه» گفت که «ما امیدواریم با توجه به اینکه او بیش از یک سال و نیم است که در حبس به سر می‌برد، دادگاه تجدید نظر رأی به آزادی وی دهد» و در غیر این صورت براساس «توافقنامه مبادله زندانیان بین ایران و لبنان» نزار زکا به وطن خود منتقل شده و «بتواند بقیه محکومیتش را در زندان‌های لبنان بگذراند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، جیسون پابلت، وکیل نزار زکا، نیز پیش از این با ابراز امیدواری به لغو حکم و آزادی موکلش در جریان برگزاری دادگاه تجدید نظر، گفت که او از روز هشتم دسامبر با درخواست «آزادی بدون قید و شرط» در اعتراض به شرایطش دست به اعتصاب غذای (تر) زده و خواستار «ملاقات با پزشک، نماینده صلیب سرخ و نماینده‎ای از سفارت لبنان» است اما مسئولان قضائی در ایران به این خواست ها اعتنایی نکرده‎اند.
نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات (ویتسا) و دبیرکل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات- اجمع» است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷۷ شهریور ماه بازداشت شد. با این حال خبر بازداشت او تا دو ماه پس از بازداشتش، رسانه‌ای نشد. یکسال پس از بازداشت آقای زکا، در شهریور ماه ۱۳۹۵ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام جاسوسی برای آمریکا محاکمه و به ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی ۴.۲ میلیون دلاری محکوم شد.»
گفت‌وگوی این مقام سفارت لبنان با خبرگزاری ایسنا تهران که حاکی از تلاش های تازه سفارت لینان در تهران برای تجدید نظر در حکم نزار زکا، است. او همچنین گفت به تعیین وکیل، تدارک لایحه تجدید نظرخواهی و مذاکره با مقام‌های قضایی در ایران برای لغو حکم ده سال زندان این شهروند لبنانی مقیم آمریکاست که ۱۶ ماه پیش در تهران بازداشت شده و تاکنون زندانی است.
همین «منبع مطلع» در سفارت لبنان که نام و مقام او توسط خبرگزاری ایسنا ذکر نشده به «توافقنامه مبادله زندانیان بین ایران و لبنان» نیز اشاره کرد و گفت: «نزار زکا «تبعه لبنانی حدود ۱۶ ماه است که بازداشت شده، درخواست تجدیدنظر در ارتباط با حکم این فرد تنظیم شده» است و «ما امیدواریم با توجه به اینکه او بیش از یک سال و نیم است که در حبس به سر می‌برد، دادگاه تجدید نظر رأی به آزادی وی دهد» اما در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد «ما تلاش خواهیم کرد که از این توافقنامه استفاده کرده تا این فرد بتواند بقیه محکومیتش را در زندان‌های لبنان بگذراند.»
این منبع مطلع در سفارت لبنان با بیان اینکه نزار زکا «اکنون از وکلای ایرانی و لبنانی برخوردار است و سفارت این کشور در تهران در سطوح مختلف در حال رایزنی با مقامات ایران جهت پیگیری پرونده این تبعه لبنانی است»، گفت که «طبق پیگیری‌هایی که انجام شده است ، این امکان به وجود آمده که همسر نزار زکا هر دو هفته یک بار با وی ملاقات کند و او با خانواده‌اش در تماس است.»
جیسون پابلت وکیل نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا و زندانی در اوین که از روز هشتم دسامبر در اعتراض به شرایطش دست به اعتصاب غذا (تر) زده است روز ۳۰ آذر ۱۳۹۵ درباره دلیل اعتصاب غذای آفای زکا گفت که «اول از همه آقای زکا درخواست آزادی بدون قید و شرط خود را دارد».
او افزود: «نزار چند هفته است که به شدت بیمار است. اگرچه بارها تقاضای ملاقات با پزشک، نماینده صلیب سرخ و نماینده‎ای از سفارت لبنان را کرده اما مسئولان اعتنایی نکرده‎اند. او دست به اعتصاب غذا زده تا مگر به این شکل پیامی برای دنیا بفرستد تا همه متوجه شوند چه اتفاقی دارد برای او و دیگر زندانیان ایرانی- آمریکایی می‌افتد. امیدواریم این اقدام وضعیت ناگوار همه گروگان‌هایی را که در ایران اسیر هستند تحت الشعاع قرار دهد. در نهایت هدف این است که او و بقیه کسانی که آنجا در اسارت بسر می برند بدون قید و شرط آزاد شوند.»
وکیل آمریکایی آقای زکا با تاکید براینکه «او تا زمانیکه به درخواست‌هایش رسیدگی نشود دست از اعتصاب غذا بر‌نمی دارد»، گفت: «آقای زکا در حال حاضر با حکم ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی ۴.۲ میلیون دلاری روبه رو است و وکیل او امیدوار است که در دادگاه تجدید نظر این حکم سنگین بشکند و او آزاد شود.»
به گفته جیسون پابلت، موکلش از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی زندان اوین است و اکنون با دو، سه نفر دیگر هم بند است با این حال این که نزار زکا در کدام بند و کدام یک از بازداشتگاه‎های متعدد واقع در زندان اوین نگهداری می‌شود در هاله ای از ابهام قرار دارد.
وکیل نزار زکا درباره بیماری آقای زکا گفت: «طبق گفته‎های خانواد‌ه‌اش او پیش از رفتن به زندان فرد سالمی بوده و بیماری خاصی نداشته است اما در طول زندان به شدت لاغر شده و کاهش وزن پیدا کرده است. من بیماری‌های دیگر او را نمی‌توانم برای عموم توضیح دهم ولی وضیعت او وخیم است و بهین دلیل او به طور جدی به ملاقات با نماینده صلیب سرخ یا نماینده کنسولی نیاز دارد. اگر ایرانی‌ها او را بدون قید و شرط آزاد نمی‌کنند حداقل باید اجازه دهند پزشکان بین المللی او را ببینند یا از خدمات کنسولی برخوردار شود.»
این درحالی است که «منبع مطلع» سفارت لبنان که از تلاش‌های کنسولی این کشور برای آزادی نزار زکا خبر داده به خبرگزاری ایسنا نگفته که آیا نمایندگان سفارت لبنان ملاقاتی با این شهروند لبنانی زندانی در اوین انجام داده‌اند یا چنین اجازه‌ای از سوی مقام‌های قضایی در ایران داده نشده است.
نزار زکا برای شرکت در یک همایش روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴به ایران سفر کرده بود و یکی از سخنران‌های اصلی این همایش بوده است، اما در تاریخ ۲۷ شهریورماه بازداشت شد. «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» از سوی دفتر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تهران برگزار شده بود و نزار زکا از کشور لبنان نیز در کنار مهمانان دیگر یکی از پنل‎های این همایش تحت عنوان «زنان، امنیت و توسعه» سخنرانی داشت. خبر بازداشت این شهروند لبنانی مقیم آمریکا نزدیک به دو ماه پس از بازداشت او اعلام شد و آنتوان ابودیب، وکیل مدافع سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اوایل آبان ماه ۱۳۹۴ طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نزار زاکا در جریان سفر به تهران «در تاریخ ۲۷ شهریورماه پس از پایان این همایش، هتل محل اقامت خود را به قصد رفتن به فرودگاه ترک کرده اما هیچگاه به فرودگاه نرسیده، سوار هواپیما نشده و خبری از او در دست نیست.»
پیش از این همایش، آقای زکا بارها برای شرکت در سیمنار و کنفرانس در خصوص اینترت و فناوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود، از جمله در اسفند ماه ۱۳۹۳ نزار زکا به عنوان عضو هیات داوری «جایزه چالش نوآورانه» شرکت کرده بود، جایزه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات که مراسم اهدای آن در اسفند سال ۱۳۹۳ در تهران برگزار شد دریافت کرد.
پس از بازداشت آقای زکا، روزنامه‌ها و سایت‎های تندرو در ایران او را متهم به «ارتباط جدی با سرویس‌های جاسوسی و مؤسسات نظامی آمریکا و برگزاری «تظاهرات ضد دولتی» کردند. با این حال هیچ دلیل و مستندی برای گفته خود ارائه نکرده‌اند.
«منبع رسانه‌ای» سفارت لبنان در تهران با اشاره به حوزه کاری نزار زکا، گفت که او «چهار بار به دعوت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود و در مرتبه چهارم هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد» و «به ما اعلام شده که اتهام نزار زکا همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران است و وی علاوه بر ۱۰ سال حبس به پرداخت ۴ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شده است.»
وارد آوردن اتهام «ارتباط با آمریکا» که خود شامل طیف متنوعی از اتهامات از جمله اتهاماتی است که اکنون به نزار زاکا وارد شده است، در مورد سایر بازداشت شدگان سیاسی و عقیدتی و مدنی در ایران هم از پیشینه بلندی برخوردار است.اغلب این شهروندان در شعبه‌های مختلف دادگاه انقلاب به شکل «غیرعلنی» محاکمه و زندانی می‌شوند اما قوه قضئیه تاکنون اسناد چنین ارتباطاتی را درباره هیچ یک زندانیان و بازداشت شده در اختیار رسانه‎ها، افکار عمومی و حتی درباره نزار زکا در اختیار وکیل او قرار نداده است چنانکه جیسیون پابلت با اظهار اینکه «تاکنون به متن حکم موکلش دسترسی نداشته است»، گفت: «اینها دروغ است و صحت ندارد اما اینها اتهامات دولت ایران علیه اوست.»
وکیل نزار زاکا گفت: «علیرغم درخواست‌های ما، وکیل ایرانی آقای زکا و گروه‌های حقوق بشر که بارها تقاضای دریافت کپی حکمش را داشته‌اند اما دولت ایران هنوز از پذیرش درخواست‌های ما سر باز می‌زند. حتی وکیلش در ایران نیز اجازه رونوشت از پرونده را نداشته است. ما می‌خواهیم کتباً بدانیم اتهامات چیست اما مدارک را به ما نمی‌دهند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر